Co je na grilování problematické?

  1. Odkapávání tuku – pokud z masa během grilování odkapává tuk na rozžhavené uhlí, vznikají na něm karcinogenní polycyklické uhlovodíky. Ty potom stoupají zpátky na maso. Řešením je grilovat potraviny s co nejmenším množstvím tuku nebo zabránění přístupu škodlivých látek ke grilovanému masu. Jak se to dá udělat, si povíme dále.
  2. Připálení – i v černých připálených částech pokrmů najdete karcinogenní látky. Ty se sice dají odstranit ořezáním, ještě lepší ale je, když vůbec nevzniknou. Pokud budete místo na plamenech grilovat na žhavých uhlících pokrytých šedou vrstvou popela, maso ani nic jiného se nepřipálí.
  3. Dlouhé grilování za vysokých teplot – při dlouhém grilování za vysokých teplot mohou v mase vzniknout další škodlivé látky – heterocyklické aminy. Jejich vzniku logicky předejdete buď vhodnou teplotou (cca mezi 300-350 °C) nebo kratším časem grilování. Jak dobu zkrátit se dozvíte v tipech na konci článku.

Jaký gril pro zdravé grilování

Existují typy grilů, které výše zmíněná rizika zmírňují nebo úplně odstraňují. V nabídce našeho e-shopu jsou to hlavně grily švýcarské značky Outdoorchef. Ty si umí poradit se všemi třemi riziky grilování. Speciální technologie Funnel™ zabraňuje styku grilovaných potravin s výpary z hořících odkapávajících šťáv i s plameny, které by maso mohly připálit. Zároveň mají grily vybavení pro to, aby se teplota udržela mezi 300-350 °C, což je pro grilování nejvhodnější.

Gril na dřevěné uhlí

Kotlíkový plynový gril Outdoorchef

Plynový nebo na dřevěné uhlí?

Někdy se říká, že plynové grily jsou pro zdravé grilování vhodnější. U Outdoorchef mají ale výše zmíněné vlastnosti i grily na dřevěné uhlí, které jsou stále nejrozšířenější. Nedají na ně dopustit ti, kdo mají rádi opravdový oheň ze dřeva, jeho nezaměnitelnou vůni i příchuť, kterou mají pokrmy na něm připravené. Pokud chcete grilovat opravdu často a nezdržovat se přípravou dřevěného uhlí nebo dlouhým čistěním grilu, zvažte gril na plyn. S ním můžete za chvilku po příchodu z práce sázet maso na rošt. Pak často stačí stisknout knoflík a zdroj tepla je připraven.

Gril Auckland 4

model Auckland 4

6 dalších tipů na zdravé grilování

  1. Grilujte hodně zeleniny a ovoce – netvoří se na nich škodlivé látky, obsahují vlákninu a vitamíny a pomohou vám s trávením masa.
  2. Zbavte maso tuku a kůže – koupili jste si maso s viditelným tukem na povrchu? Okráejte ho. I kůže by měla jít pryč.
  3. Po grilování ořežte černé připálené části – když dodržíte, co jsme psali výše, nemělo by k žádnému připálení dojít. Realita ale někdy bývá jiná. V tom případně nezbývá než použít nůž.
  4. Marinujte – díky marinování bude maso křehčí a stačí mu kratší doba na roštu. Nepřehánějte to ale s nakládáním do oleje.
  5. Na obracení používejte kleště, ne vidličku – při propichování vytékají z masa šťávy a důsledky už znáte – dopadnou na žhavé uhlíky a mohou z nich vzniknout polycyklické uhlovodíky.
  6. Grilujte menší kousky masa např. špízy – menší kousky grilujte rychleji a zabráníte tak možnému vzniku heterocyklických aminů.

Přejeme pěkné letní večery a dobrou chuť!

>>Prohlédněte si naši nabídku grilů<<